Ministerstvo dopravy zadalo obsáhlou studii s výhledem rozvoje dálniční a silniční sítě ČR mezi lety 2033–2050. Základní síť dálnic má být podle plánu dokončena do roku 2033, a právě tato studie zkoumá, jak by se mohla dál rozvíjet.
A co to znamená pro Ústí nad Labem, Děčín a Liberec?
Pro náš region zpracovatel studie navrhovalo přímé silniční spojení mezi Ústím nad Labem a Libercem v uspořádání 2+1. To by zlepšilo dopravní obslužnost severu Čech. Jenže na jednání dne 15.12.2021 ministerstvo rozpracovat takovou variantu zamítlo – údajně kvůli nesouladu se stávajícím záměry a možným zatížení CHKO.
Namísto toho studie jen shrnuje stávající možnosti mezi Děčínem a Ústím:
- Po I/62 podél Labe
-
Nebo trasa po I/13 a D8
Přičemž právě varianta podél Labe je dopravně zatížená – v roce 2050 se zde očekává až 16 000 vozidel denně. Znepokojivé je i to, že mezi roky 2016–2020 došlo na této trase k 469 dopravním nehodám, z toho 8 tragických.
Studie navíc tučně čeveně varuje (ve studii výjimečně důrazně) před svahovými nestabilitami a sesuvy jihozápadně od Děčína u varianty podél I/13. Tato rizika se při plánování dopravní infrastruktury nesmí přehlížet.
A co dál?
V severních Čechách studie podrobněji věnuje tzv. druhému vnějšímu okruhu Středočeského kraje / Prahy. Spojnice D7 – Louny – Klapý – Lovosice D8 – Litoměřice – Zahrádky – Mladá Boleslav – Nymburk. I ten by teoreticky mohl region ovlivnit, ale dle propočtů byl jako přínosnější vyhodnocen vnitřní okruh, blíže ku Praze.
pdf. situace Louny – Lovosice zde
pdf. situace Litoměřice – Mladá Boleslav zde
celá studie 3GB zde
Co z toho plyne?
Do roku 2050 se v silniční dopravě nechystají v našem kraji zásadnější infrastrukturní silniční projekty. Jsou plánovány některé regionální, ale ty jsou vzhledem k okolnostem stále nejasné.
Pokud by města Ústí nad Labem a Liberec chtěli zajistit nové zkrácené dopravní propojení v uspořádání 2+1 musely by tak učinit patrně po přesvědčení MD. Obdobně jako město Ústí nad Labem v roce 2022 se zasadilo o zadání studie tunelů pod městem viz zde.